Pacman czy Tetris? Na czym polegają te gry? Dlaczego pomimo wielu lat, które minęły od ich premiery, wciąż cieszą się popularnością? Co to jest retro-gaming? Na te pytania odpowiada ten artykuł.  

Pacman  

Pacman to klasyczna gra komputerowa gra zręcznościowa, która została stworzona przez Japończyka, Toru Iwate w 1980 roku. Gra polega na sterowaniu postacią zwaną Pacmanem, który musi zbierać dostępne owoce i unikać duchów. Gra jest uważana za jedną z pierwszych gier komputerowych, które stały się popularne wśród szerokiej publiczności. Początkowo gra została wydana jedynie na automaty do gier, z czasem została przekonwertowana na inne platformy: Atari 2600, Commodore 64, Intellivision, Sega Game Gear, Nintendo Entertainment System, Super Nintendo Entertainment System, Game Boya oraz PC.  

Podczas rozgrywki gracz kieruje żółtą kulką – tytułowym Pac-Manem – poprzez labirynt pełen białych kulek. Warunkiem przejścia do następnego poziomu jest zjedzenie ich wszystkich. Dodatkowo należy unikać czterech duszków (różowego – Pinky, błękitnego – Inky, czerwonego – Blinky i pomarańczowego – Clyde), które poruszają się w pozornie losowych kierunkach po całej planszy. Trafienie na duszka oznacza utratę jednego życia.  

Na planszy znajdują się także 4 większe kulki, które na krótki czas odstraszają przeciwników i pozwalają na ich zjedzenie. Zjedzenie ducha oznacza dodatkowe punkty, a im więcej duchów zjemy, tym więcej punktów otrzymujemy. Ze zjedzonych duszków zostają same oczy, które wracają do domku w centrum planszy, gdzie się regenerują. Na planszy pojawiają się też specjalne symbole, za zjedzenie których przyznawana jest dodatkowa premia punktowa. Na ekranie znajduje się również specjalny tunel, który łączy dwa brzegi planszy.  

Pomimo faktu, że każdy kolejny poziom wygląda dokładnie w ten sam sposób, różnią się one stopniem trudności. Zmieniać się mogą szybkość Pac-Mana i duchów, rodzaj bonusowego symbolu, taktyka wypuszczania duchów z ich domku czy długość trwania okresu „przerażenia” po zjedzeniu wzmacniacza.  

Tetris  

Tetris to klasyczna gra wideo, w której użytkownik układa spadające klocki w rzędach. Gdy użytkownik stworzy rząd, ten zostaje usunięty. Gra wymaga, aby użytkownik wyobraził sobie układ klocków, aby stworzyć rzędy i usunąć je. Im gracz zdobywa więcej punktów, tym szybciej poziom się zwiększa, a klocki spadają z większą częstotliwością. Tetris został stworzony przez Aleksieja Pażytnowa i jego współpracowników, Dimitrija Pawłowskiego i Wadima Gierasimowa. Ta komputerowa gra logiczna pojawiła się na rynku w 1984 r. w Związku Radzieckim.

Tetris rozpoczyna się na prostokątnej planszy zwanej tetrionem lub matriksem, ułożonej krótszym bokiem w poziomie. Ma on wymiary 20 wierszy na 10 kolumn. W trakcie gry na górnej krawędzi planszy pojawiają się pojedynczo klocki złożone z czterech małych kwadratów, zwanych blokami. Klocki przemieszczają się w kierunku dolnej krawędzi. Kiedy klocek opadnie na samo dno, zostaje unieruchomiony, a następnie ukazuje się u góry planszy. Gra trwa do momentu, w którym klocek nie będzie mógł pojawić się na planszy.  

Zadaniem gracza jest układanie klocków na planszy w taki sposób, aby kwadraty składające się na nie utworzyły wiersz na całej szerokości prostokąta. W takiej sytuacji wiersz ten zostaje usunięty, a pozostałe klocki opadają w kierunku dna, tworząc więcej przestrzeni dla następnych elementów. Po usunięciu określonej liczby wierszy prędkość gry wzrasta, co utrudnia precyzyjne sterowanie.

Retro-gaming – dlaczego wraca moda na klasyczne gry?  

Gry z lat 80. i 90. nie oszałamiają grafiką czy ścieżką dźwiękową, ale wciąż posiadają wiernych fanów, tzw. retro gamerów, którzy są w stanie wydać duże pieniądze, aby je zdobyć. Nawet jeśli miałyby one skończyć wyłącznie jako eksponaty na półce. Światowa branża gier wideo, której wartość szacowana jest na ponad 100 mld dolarów, nie mogła pozostać obojętna na potrzeby retro gamerów, którzy stanowią jej potencjalnych klientów. Z tego powodu na rynku pojawiają się wciąż kolejne systemy cyfrowej dystrybucji, w których można kupić stare gry dostosowane do współczesnego sprzętu.  

Retro-gaming jest szczególnie popularny w Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek gier elektronicznych jest najbardziej dochodowy – jego wartość przekracza 15 mld dol. Podobne trendy widoczne są obecnie także w Wielkiej Brytanii czy Japonii.  W Polsce moda na retro gaming nie jest tak duża jak w wymienionych państwach, jednak posiadamy znaczący wkład w popularyzację oldschoolowych produkcji. Istnieją systemy cyfrowej dystrybucji gier gier retro. Platformy te zawierają bazę ponad setek starych i lubianych gier, które za kilka dolarów można ściągnąć, a następnie uruchomić na najnowszych systemach operacyjnych dzięki zastosowaniu specjalnej metody konwersji. Wiele z nich dostępnych jest w specjalnych pakietach wraz z dodatkami.

Nie trzeba być komputerowym maniakiem, żeby dać się wciągnąć w modę na retro gaming. Kolorowa i nieco tandetna stylistyka klasycznych gier przyjęła się w wielu innych formach. Retro gaming to dla wielu powrót do dzieciństwa, z którym kojarzą się dobre wspomnienia początków grania w wideo gry.