Z różnych powodów przestrzeń domowa może stać się naszym miejscem do pracy. Czasami ma to związek z wykonywanym przez nas zawodem, ale niekiedy to jedyne rozwiązanie w konkretnej sytuacji – na przykład w momencie, gdy mamy utrudniony dojazd do biura. Home office stało się tak popularne, że nikogo nie dziwi już praca z domu. Dlatego w tym artykule podpowiemy, jak urządzić przestrzeń przeznaczoną na gabinet.

Domowy gabinet – czy to dobry pomysł?

Stworzenie miejsca w pracy w domowym zaciszu dla wielu osób okaże się doskonałym rozwiązaniem. Ważne jednak, aby odpowiednio zaaranżować posiadaną przestrzeń, dzięki czemu będziemy mieć możliwość właściwego rozdzielenia naszego czasu pracy od godzin, które poświęcimy na relaks i odpoczynek. Co więcej, w przypadku domu nie powinno być problematyczne wygospodarowanie jednego pokoju, w którym możliwe będzie nawet przeprowadzanie spotkań z klientami. 

To, jak będzie wyglądał nasz domowy gabinet, w dużej mierze zależne jest od wykonywanej przez nas pracy. Jeżeli zawód nie wymaga od nas stałego kontaktu ze zleceniodawcami, w takim przypadku home office może być jedynie niewielkim kątem wygospodarowanym w dużym pokoju, przedpokoju czy pokoju gościnnym. Jeżeli jednak konieczne są wspomniane wyżej spotkania z klientami, to postarajmy się, aby oddzielić biuro od naszej strefy domowej. 

Gabinet w domu – jak go urządzić?

Zanim przystąpimy do urządzania miejsca pracy, zastanówmy się, w jakim miejscu powinno być ono usytuowane. Jeżeli jest to gabinet, na który możemy poświęcić osobny pokój, to bardzo dobrze, aby znajdował się on tuż przy wejściu lub jak najdalej od sypialni. Nie zalecamy, aby przestrzeń ta znajdowała się w pokoju, w którym śpimy – powinna być to ostateczność. 

Jeżeli gabinet musi pełnić też inne funkcje, to tutaj dobrym przykładem będzie oddzielenie niewielkiej części dużego pokoju, kuchni czy przedpokoju. W jaki sposób możemy tego dokonać? Czasami wystarczy jedynie postawienie wysokich regałów, które będą dzieliły dostępny metraż. Innym, nieco droższym rozwiązaniem jest postawienie przeszklonej ściany w stylu loftowym. To dobry wybór w przypadku, kiedy podczas pracy potrzebujemy ciszy i spokoju albo gdy nie chcemy zakłócać odpoczynku innych domowników.

A w jakim stylu urządzić domowy gabinet? Tutaj mamy znacznie więcej możliwości niż w przypadku, gdy mówimy o biurze znajdującym się w firmie. Pamiętajmy natomiast o tym, aby była to przestrzeń sprzyjająca pracy. Starajmy się nie wybierać kolorów, które utrudnią nam skupienie. Chyba że wykonujemy pracę kreatywną, która wręcz wymaga od nas pobudzenia wyobraźni. Zawsze możemy postawić na stonowane barwy, takie jak biel czy beż i ocieplić je poprzez dodanie drewnianych wstawek (lameli czy parkietu).

Ergonomia pracy a home office

Chociaż wizualny aspekt w przypadku domowego biura jest bardzo ważny, to jednak najważniejsza pozostaje ergonomia pracy. Czego dotyczy? Wykonywanie obowiązków powinno być dla nas komfortowe, dlatego musimy zadbać o takie szczegóły, jak odpowiednia wysokość biurka czy umieszczenie ekranu monitora na wysokości naszych oczu (bez konieczności garbienia się czy zadzierania głowy). Aby obeszło się bez bólu pleców czy nadgarstka, koniecznie dobierzmy wygodny fotel z oparciem i podłokietnikami oraz podkładkę pod myszkę ze specjalną nakładką żelową, która będzie podtrzymywała dłoń.

Zadbaj o dodatkowe miejsce do siedzenia

W domowym biurze przydatne będzie też dodatkowe miejsce do siedzenia. W tym przypadku niej jest to jedynie fotel, który zajmujemy podczas pracy, ale znajdujące się w pomieszczeniu krzesło czy sofa. Dlaczego jest to tak ważne? Jeżeli umawiasz się na spotkanie z klientem, to rozmowa z drugą osobą powinna być komfortowa dla obu stron. Zaproponowanie wygodnego miejsca do siedzenia to podstawa. Co więcej, czasami warto odejść na chwilę od biurka i zrelaksować się z kubkiem kawy czy herbaty. W takim przypadku kanapa z oparciem pozwoli Ci – chociaż na chwilę – zapomnieć o obowiązkach na czas odpoczynku.

Znajdź miejsce na przechowywanie dokumentów

W domowym gabinecie znajdzie się nie tylko biurko, fotel oraz komputer, ale również stos dokumentów, które na co dzień wypełniasz lub które pomagają Ci usprawnić system pracy i zachować należyty porządek. Mogą być to umowy od klientów, portfolia czy dokumenty od księgowości. Pamiętaj, że uporządkowanie papierów jest niezwykle istotne. Znajdź dla nich odpowiednie miejsce, które pozwoli Ci na przechowywanie tego rodzaju dokumentacji. Co sprawdzi się najlepiej? Mogą być to regały, na których postawisz segregatory czy zamykane szafki (o ile zależy Ci na prywatności i bezpieczeństwie przechowywanych danych).

Metalowe szuflady na kółkach także bardzo często znajdziemy w domowych biurach. Łatwo jest przestawić je z jednego miejsca w drugie, dzięki czemu najważniejsze rzeczy mamy zawsze pod ręką. Dodatkowo w wolnych szufladach możemy umieścić nadprogramowe kable, dyski twarde czy po prostu przybory papiernicze.

Nie zapominaj o oświetleniu

Coś, co w dużej mierze związane jest też z ergonomią pracy, to zainstalowanie odpowiedniego oświetlenia. Ważne jednak, aby w ciągu dnia korzystać ze światła zastanego, czyli dziennego. Ustaw biurko w taki sposób, aby słońce nie padało bezpośrednio na monitor, gdyż znacząco utrudni to pracę przed komputerem. Na blacie powinna znaleźć się również lampka z możliwością regulacji kąta padania światła.